torsdag 2 april 2009

28 mars

Vi stannar och köper en bra karta över Frankrike, samt lite bröd. Jag springer tillbaka till bilen i skyfallet och kastar mig in. Baguetterna är underbara och mjöliga, så det dammar i hela bilen när vi river av varsin bit och sitter och tuggar. Bilen skickar vi på rekond när vi kommer tillbaka. Bara att glömma att försöka hålla den ren just nu. Vi hamnar på en underbar liten skogsbilväg och det ser precis ut som vi tänkt oss den franska landsbygden. Då ser vi brödbilen. Förutom att allting är totalt livlöst och vi inte ser en människa, så ser vi brödbilen, vi tvärstannar mitt på vägen och hoppar ur allihopa och köper färska baguetter igen. Det kan man inte få för många av. Där finns mer saker än bara bröd och jag härmar glatt en höna för att fråga om de har ägg. Hon skrattar och förstår mig. Ägg heter ”öff” och smör heter ”börr” får jag lära mig. Så nu kan jag handla öff och börr också nästa gång vi behöver mat. Nu blir det mer baguetteparty i bilen, vi bryter och tuggar så smulorna ryker.
Det blir ganska intensivt familjeliv med fem personer i en bil och ett tält dygnet runt.
Vi letar vidare efter en nattplats och hamnar slutligen på Ecolonie i Hennezel. Ett ekologiskt samhälle där de boende vill leva i samklang med naturen i ett kooperativ och alla får ha sin egen religion. De flesta är holländare och pratar engelska. Här finns en butik där man betalar själv och de har egna odlingar och lever på campingen och försäljning av sina produkter. Hit kan man åka på semester, bo och äta mot att man jobbar under tiden. Och vet ni vad, nu tittar solen fram! Jag tar barnen på en promenad och hittar en lekplats medans Pär fixar tält och mat. Kallt, javisst, men solen skiner och det regnar INTE. Vi är årets första campinggäster, så vi är ensamma. På Ecolonie lever idag 17 vuxna och 3 barn på heltid. Många av dem är nyfikna på oss och vill prata en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar