måndag 13 april 2009

11 april

Vi passerar ett antal bergspass under körningen idag. Bilen drar 2,5 liter/milen uppgör, men nästan inget nerför, eftersom vi hamnar på ett snitt av 1 liter milen. Jag kan inte i ord beskriva hur vackert det är här. När jag försöker fota det syns det inte på bild, för de stora och mäktiga alperna blir en liten fjutt på fotot.

Vi stannar på en getgård och köper fyra olika getostar. Barnen får gå och titta på och klappa killingarna, som är ganska stora och oerhört nyfikna. De hänger över staketet och vill nafsa och bli klappade hela tiden. De ser lite annorlunda ut än andra getter vi sett och barnen vill inte alls gå därifrån.
Letar plats länge idag, men utan att hitta något. Pär försöker vara lite crazy, det är han som är kartläsare idag, och får mig att köra upp på en väg jag sedan inte kommer vidare på. Lyckas med stor möda vända, med fara för livet (nästan i alla fall inbillade jag mig…) Jag lackar ur och vi åker vidare och letar. Hittar en camping som är stängd och åker vidare längs en liten väg. Till slut får jag nog, stannar och hoppar ur och går upp på en gård och frågar om vi kan få parkera där. Min franska verkar fungera som jag hoppas på, för det går bra och han visar mig var vi får parkera, precis bakom huset på gräsmattan. Toppen! Vi har alper runt om och en liten brunn med rinnande vatten precis bredvid bilen. Där blöter Isar genast ner sig.

Vi testar burkugnen till annat än bakning ikväll, jag gör en restomelett – korv, pasta etc och så en äggblandning. Fungerar toppen! Alla äter massor. Vi kan också konstatera att en stor burk inte längre räcker till för fem hungriga personer. Vi måste ha mer mat än så. Så vi festar loss på en massa ostar. Isar är helt såld på de flesta ostar: camembert, brie, parmesan och chevre. Vida gillar en av getostarna och mest hårdostar. Lilja äter lika mycket ugnsomelett som de två äldre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar