torsdag 2 april 2009

1 april

Idag fyller jag år. Typ 28 någonting. Isar hoppar upp från täcket och greppar sin vällingmugg, men bredvid den ligger fem paket. Han skriker rakt ut och ger dem till mig. Men de är till hela familjen. Överraskningsmamman har slagit till igen. Inte nog med det, hon har gömt ett paket gulblå ballonger inne i bilen också. Vi pyntar tältet. I paketen ligger varsit örngott till var och en i familjen, sytt i ett tyg med vitmossetryck. Vem vill inte vila på en kudde av vitmossa?

Det vanliga morgonkaoset med barn som aldrig får frukost snabbt nog infinner sig. Så det blir den vanliga gröttävlingen. Mamma vinner idag. Hon häver gröten lika fort som hon gjorde ölen under studenttiden. Sedan är det dags för tårta. Dagens gissningstävling handlar om hur lång tid det tar att vispa grädde genom att fylla en liten plastburk och sedan skaka den manuellt. Den som gissar närmast rätt svar får en egen burk att skaka. Det blir gräddtårta, Pär bakade en tårtbotten i vår burkugn i går kväll, den fungerar precis hur bra som helst. En burk som vi ställer uppepå gasspisen och som fungerar som en ugn. Kylan är tillbaka nu på morgonen, men inget regn.

Vad hade nu mamman önskat sig i födelsedagspresent? En hel dag utan skrik (vad jag tyckte mina egna föräldrar var töntiga när de önskade sig ”snälla barn” i julklapp och födelsedagspresent… Nu förstår jag dem…), en löprunda och en egen stund på internetcafét vi lokaliserade i går kväll. Lite egen tid alltså. Det är en bristvara dessa dagar. Ordentligt med tid med familjen har jag hela tiden, dygnet runt. Familjelivet blir ju lite lätt intensivt på en sån här resa. Så, lite andrum är vad jag behöver. Men så får jag ju ett paket också, det jag köpte i Köln och lade i Pärs låda. Det är en ny kaffemugg som fungerar toppen att använda i bilen. Kaffemamman blir mycket glad, en ny kaffemugg har hon önskat sig länge. Kaffemuggar får jag inte för många av. Får min löprunda efter frukost och börjar bestiga vinodlingarna med tårta upp till öronen. Värmen kommer, solen kommer och jag springer längs vinodlingar, det är otroligt skönt! Hittar alltid diverse orsaker till att förklara mitt låga tempo, idag skulle det kunna vara höjdskillnaden och tårtan. Men jag väljer att skylla på njutningen istället.

Vi äter lunch i solen, det serveras en härdsmälta av en gammal minestronesoppa på påse kryddad med gårdagens gamla korv och en påse extra pasta. Men solen är en bra krydda och en kall öl likaså.

Vi tar en promenad in till stan och letar efter en vinkällare. Det finns ett antal här i stan, vi är ju i Bourgogne. Min upplevelsepresent från Pär är en vinprovning med rundtur. Den första vill inte alls ha in barn så vi går vidare. Nästa ställe välkomnar oss med öppna armar. Vi betalar en summa, får en liten provningsskål i någon slags nysilver och klättrar ner i vinkällaren. Det här är häftigt, helt otroligt, vi går nere i källaren i vindlande gångar med vinflaskor överallt, svagt upplyst med små lampor eller levande ljus. Det är hur många vinflaskor som helst. Det är mörkt och svalt och barnen håller hårt i våra händer. På slutet av vandringen är det provning, 3 vita och 10 röda viner. Här hade Pär och jag kunnat stanna länge och prövat och njutit. Nu blir det lite snabba slurkar för barnen är less, vi har ju säkert varit här en kvart… Men lite bourgogne sväljer man ju lätt ner. Tur att provningskopparna är små. Vi köper med oss två flaskor. När vi kommer upp i receptionen igen får vi prova en Creme du Cassis, Vida doppar tungan i provkoppen och blir helt såld. Resten av eftermiddagen frågar hon när vi ska öppna vinflaskan som hon tycker om att dricka… Nja, vi sparar den tills vi kommer hem (och du har glömt att du fick smaka vin) (fast det kommer hon inte att glömma…)

Efter middagen spelar Vida och Isar boll, Lilja dissekerar lådan med torrfoder och Pär och jag får plötsligt sitta i lugn och ro i solen och njuta av lite vin och ost och prata. Ojsan, hur gick det till? Vilken toppendag!

Vi har tvättat massor av kläder och de har torkat i solen idag, det börjar bli lite kyligt nu på kvällen igen, men nu känns våren ordentligt på dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar