söndag 14 juni 2009

13 juni

Jag går iväg direkt på morgonen för att tvätta en maskin igen. Jag är oerhört noga med att bara fylla LITE tvätt. (Men tycker det är ganska värdelöst med en tvättmaskin som knappt klarar att tvätta när den är fylld till 25%....)

Pär kommer tillbaka till mig och säger att campingtanten skällt på honom, det är något strul med tvättmaskinen. Jag går dit och hon skäller värre än igår. Maskinen går inte och hon är ARG. Efter en stund kommer killen som hjälpte mig tolka igår och hon vänder sig mot honom och skäller ut honom också. Jag har då lite svårt att hålla mig för skratt, han ska bara raka sig, men blir utskälld. Hon är i alla fall så, ursäkta språket, jävla otrevlig att jag tar ut tvätten och ställer mig att handtvätta. Vida kommer och det blir barnarbete av det hela, hon ställer sig och trampar tvätten. Hon tycker det är jättekul, men några av de andra gästerna kollar tveksamt in mig, där jag står bredvid Vida som trampar av hjärtans lust…

Sedan packar vi ihop och åker. Tvättmaskinen var kack och jag vill inte bli behandlad så här. Tanten hade något annat problem och tog ut det på mig. Tyvärr Slovakien, vi har inga goda erfarenheter av dig som land. Vi drar till Polen.

Det är veteranbilsdag precis innan gränsen och vi möter massor av roliga gamla bilar. En hel del militärfordon med förare uppklädda i gamla militäruniformer också.

Kyrkogårdarna översvallade med blommor i alla möjliga färger. Plastblommor. Underhållsfritt. Har aldrig sett det hemma.

Polen är land nr 19 på resan och vi stannar för lunch på en liten rolig umpa-umpa restaurant, gammal polsk umpa musik, traditionella dekorationer, lite av turistvarning, men den är ganska lustig och jag gillar den. Servitriserna har någon slags folkdräkt och vi äter massor av polsk gammal traditionell mat. Sån mat som ingen äter nuförtiden men som vi turister älskar och som säger oss en del om landets historia. En positiv upplevelse. Vi anländer Krakow på eftermiddagen och tar in på en camping precis utanför staden. Här är jättefräscht, och det finns inte bara en tvättmaskin, det finns två. De är LEDIGA och de fungerar toppen. Jag laddar fullt och vi blir alltid lite lättade och lyckliga när vi lyckas tvätta. Lycka kan vara så enkelt. När vi lägger oss på kvällen är allt rent: sängkläder, filtar, pyjamasar. Det luktar fräscht. Det känns fräscht. Det är fräscht.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar