söndag 14 juni 2009

11 juni

Vi passerar en by med massor av högtalare på lyktstolparna, därur strömmar radiomusik. Var det månne för gammal propaganda på kommunisttiden? Vem kan svara?

Vi åker först till ett slott som heter Smolenice. Sedan till Cerveny Kamen. Det är ett jätteslott och där finns också en massa rovfåglar. Vi ska titta på en show med falkar men den är inte mycket och vi får oss en funderare kring det här med att hålla rovfåglar som de gör. Kommer tillbaka till bilen och finner att min telefon är stulen, tillsammans med våra ungerska pengar, kanske 700 kronor. Någon varit och grävt i min låda, öppnat ett paket som låg där, men lämnat det, det var en kortlek med Findus och Pettsson på svenska. Troligen ett hastverk, jag hade glömt telefonen framme. Det skedde en gång. Det var fel gång. I övrigt saknar vi ingenting. Barnen är helskinnade och bilen oskadad. Vi åker vidare.

Vida förstår inte varför de ej kan köpa en egen telefon.

Jag är i tältet och söver barnen på kvällen. Känner mig ledsen och blå. Att bli bestulen är inte kul. Rätt åt fultjuvarna att telefonen är operatörslåst. Lyckades spärra den dessutom. Hoppas de får en kul helg i Ungern med våra pengar. Det mest värdefulla ligger runt mig och sover. Det var bara en telefon och pengar. Vi kan resa vidare. Men känslan är trist. Tilliten rubbad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar