söndag 14 juni 2009

12 juni

Vi kommer iväg tidigt, vi vill åka härifrån. Slovakerna verkar misstänksamma, flera har åkt förbi oss och kollat in oss, men ingen svarar när vi vinkar och säger hej, de bara kollar. Förutom en kille då, han satte upp tummen och log stort när han såg oss sitta allihop under tältet och äta middag. Men vi känner oss inte väl till mods. En stöld kan ju ske i vilket land som helst, oärliga tjuvar finns det överallt.

Vi kör på mot Polen, men det är små vägar och går sakta. Stannar på en Tesco och handlar lakan och lite mat. Passerar massa små orter med bara ett gäng betonghöghus. Det regnar så vi skippar nationalparken och bergen vi tänkt titta på i norra Slovakien, vi har fått nog av regniga bergstrakter. Hade sett fram emot lite vandring, men det får bli en annan gång.

Nästan alla Slovakiska småpojkar vi sett har gått med en leksakspistol eller ett leksaksgevär i handen, utan undantag. På Cerveny Kamen var det flera skolklasser på besök och alla sprang runt och sköt vilt på varandra.

Vi lyckas inte alls hitta någon nattplats och det blir sent, precis när vi börjar känna oss lite stressade dyker en campingskylt upp, så vi kapitulerar och åker in. Men de har en tvättmaskin så det känns ganska ok. Jag laddar den, har med mig lite för lite tvätt, så den blir knappt halvfull, men det känns viktigt att få tvättat innan kvällen, så jag startar den och sedan fixar vi mat. Går tillbaka för att hämta tvätten och det visar sig vara något fel på den, så jag ber om hjälp. Jag får mig en rungande utskällning för någonting. Jag haffar en kille som pratar engelska och frågar om han kan översätta varför hon är så arg. Då skäller hon ut honom. Jag har tydligen laddat maskinen för full. Men den var inte ens halvfull. Så, jag tar tvätten och går. Det är 10 grader, regn och blåst. Kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar