söndag 24 maj 2009

20 maj

Hela morgonen packar och fixar vi för att göra lite ärenden och sedan köra söderöver. Först åker vi till Ina, macken med gaspåfyllning. Det skulle ta fem minuter. Men det visar sig inte vara så lätt. Vi har rätt grejer, men vår flaska får inte plats i deras påfyllningsapparat. De testar allt. De åker till och med till en mekanisk verkstad och försöker få en liten mojäng svarvad, men de klarar inte av att fixa en speciell konisk del av adaptern. Till slut funderar Pär på om det inte går att fixa via en grej som sitter på slangen mot spisen och Voila!, vi har lösningen. Vi får båda flaskorna fyllda så att vi ska klara oss hela vägen hem. Men det tog två timmar. När vi ska åka frågar mannen om han kan få köpa vår lilla adapter. Nu har vi visserligen gas så det ska räcka resten av resan, men om något händer? Kan vi köpa en åt honom i Sverige? Det kommer turister ibland och han vill så gärna kunna hjälpa dem. Vi lovar att fixa en adapter när vi kommer till Sverige, skicka den till Sanna och Boban och så får de åka dit med den.

Vi handlar mat och åker sedan till Bobans föräldrar för att hämta vår tvätt och lite kartonger. Klockan är sent på em och vi passar på att laga lite mat till barnen. Dragitsa gör en underbar pita som vi äter. Hon har bakat kanelbullar och köpt körsbär till barnen. Vi åker till posten. Vi har fyra kartonger som vi tänker skeppa hem. Jag fick ju prisuppgift och sån’t på posten häromdagen. Nu släpar jag kartongerna till posten i 30 graders värme, kommer in och ingen pratar engelska. En annan kund hjälper mig att tolka. Det kostar dubbelt så mycket som infon jag fick häromdagen. Jag måste göra en detaljerad tullförteckning över allting. Paketen måste vara inslagna i brunt papper. Kan jag få tullpapprena nu? Nej. Kan jag få väga paketen nu? Nej. Var kan jag köpa brunt papper. På affären där borta. Släpar tillbaka alla kartonger till bilen. Går till affären där borta. Kan jag få köpa brunt papper till postpaket? Nej, det gör du på posten. Eh. Nej, inte riktigt. Ok, pröva på bokhandeln då. Jag går till bokhandeln. Jag är stressad och det är 30 grader varmt ute. Kan jag få köpa brunt papper till postpaket? Nej, det gör du på posten. Men hallå! Posten sa att jag skulle gå hit! För h-e. Jag går tillbaka till bilen, hoppar in och efter ett snabbt överslag, efter det att vi satt igång ac’n, så åker vi tillbaka till olivlunden. Vi försöker posta hem paketen från Grekland istället. Grekland är ett EU-land. Vi äter middag, njuter av resterna av Dragitsas pita och kanelbullar och körsbär som vi fick med oss. Barnen och Pär kryper upp i tältet och jag tar en promenad ner till Sanna. Vi ägnar kvällen åt en långpromenad och massor av prat. Det är underbart med vänner som finns kvar trots långa fysiska avstånd.

Pita recept.
Smörj en form med olja. Lägg i ett filodegsark. Blanda en massa ägg och smulad fetaost i en skål. Ta nya filodegsark, skrynkla ihop dem tillsammans med lite ägg/feta-gegga och lägg dem i formen. Inte så hårt knycklade, utan luftigt. Fyll formen, täck med ytterligare ett ark och in i ugnen. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar