torsdag 23 juli 2009

5 juli - Estland

Aina kommer och pratar med oss på morgonen. Jag berättar om alla fantastiska dräkter igår och all sångglädje. ”Det var vår väg till friheten. Vi hade en sjungande revolution, ingen dödades. Dräkterna visade var vi stod.”

Vi åker in till Tallinn igen, det är fortfarande fest och allting är avstängt. Vi parkerar och tar oss en snabb promenad genom den fanstastiskt vackra och romantiska staden. Visst, fullt med turister, men ändå hanterbart. Och vi spenderar ju en hel del av tiden i garnaffärer och andra hantverksbutiker. I en liten affär får jag hjälp av en tjej som det visar sig att jag mailat med inför besöket, för att få tips av vilka affärer jag skulle ta mig till. Hon var också där och shoppade! Vi blir toppenpolare och diskuterar alla projekt vi vill ta oss an och alla underbara garnkvaliteter som finns. Nördigt värre.

Det blir en lunch på parkeringen och så genom stan och runt stan igen för att ta oss till City campingen. Vi får se en del av Tallinns förorter också. Många betonghöghus finns det faktiskt här också. Campingen är lika överfull som den vi kollade igår, det finns lite plats mitt på en asfaltsparkering, och vi kommer att ha campinggrannar så nära att det är svårt att öppna bildörrarna. Vi drar ut i bushen igen. För trots allt, gillar vi det ju bäst där. Och så sparar vi pengar (de som jag köpte garner för idag…). Det är schweinekallt hela kvällen. Vi förbereder oss för båtresan över till Finland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar